Chovejme se tak, aby skály zůstaly v dobrém stavu i pro další generace!
Aktuální lezecké
podmínky pro dnešní
den ještě nebyly
stanoveny!

Skály
Co je potřeba vědět a znát,
když jedu lézt na
Hruboskalsko?
Oddílové zájezdy
... zpět do přehledu článků
Letní Chamonix 2014
Jako již každorocne jsme s Houmlem vyrazili do Chamonix. V sobotu 28.6. vyrážíme smer jihozápad  s plánem ješte v nedeli vystoupat  k chate Envers. Plány jsou jedna vec a realita je vec druhá. Stavili jsme u mých známých a vypili pri té príležitosti „trochu“ vína a byli jsme rádi, že jsme se dostali aspon na parkovište do Chamonix.
V pondelí ráno balíme své hyeny a vyrážíme zubackou na Montenvers . Po trech hodinách stoupání nás vítá v okolí chaty snehový poprašek . „Náš“ kámen pro stavbu stanu je volný, stavíme tedy stan, varíme neco dobrého (poctivá Vitana s „poctivou“ Chinou) a vyrážíme k chate pro tradicní každodenní pulitrík cerveného. Krom chatarky na chate nikdo není a tak v klidu listujeme pruvodci a vybíráme cestu na zítrek. Vybrali jsme sektor Nantillons a cestu Les Fleurs Du mal – 450m/14 délek, klasifikace 6b.

Houml v nástupové délce.

Druhý den v šest vstáváme a za  parádního pocasí stoupáme pod stenu. V osm hodin už jsme na prvním štandu. Parádní cesta má vystrojený štandy a po ceste se obcas objeví i nejaký nejtek.

Prstová trhlinka v horní cásti steny.

Pred slanením jsme si vychutnávali nádherný výhledy. Za mnou Aiguille de Roc.

Za pravidelného strídání jsme po 7 hodinách na vršku a slanujeme stejnou cestou dolu. Samozrejme zpátecní cestou ke stanu odbocujeme na chatu pro obligátní vínko.
Bohužel chatarka nám na noc a zítrek hlásí déšt.
Nevím kdy se mi podarilo naposledy proležet celou noc a celý den, ale nic záživnýho to není. Prší temér bez prestání, stan zacíná propouštet a tak Houml v podlážce prorízl odtokový kanálek....
Vecer pricházejí za dešte další horolezci – což by mohla být predpoved dobrého pocasí na stredu. Stoupáme znovu na chatu pro náš pulitrík pri kterém nám chatarka radí že první osychá Tour Rouge a tak si vybíráme cestu Chloé za 6b+.
Ráno nás vítá slunce a tak hned brzy vyrážíme. Bohužel  není 6b jako 6b. Vcera jsme tento stupen lezli bez problému a dnes nás  to nepouští dál a tak traverzujeme do  vedlejší cesty, kterou už lezou dva Italové.

Sokolíkem stoupáme vzhuru.

I zde je pár težších míst a zjištujeme, že vetší a olezená ibícka na plotnách jsou nám trochu naprd a systém meresjev nám dává docela zabrat.

V pulce steny nás cekala hladká plotna zakoncená prstovou spárkou.

Tour Rouge – Le Marchand de Sable – 330m/11 délek, klasifikace 6a+.

Brífink u sklenky vína s Petit Dru v pozadí.

Zprávy od kamarádu  hlásí na noc znovu zhoršení pocasí s príchodem silnejšího vetru. Meli pravdu. V noci zacalo "trochu" foukat a témer celou noc nám ležel stan na našem tele.

Ráno necháváme vše ve stanu, dáváme do nej ctyri velký kameny aby nám bydlení zustalo na svém míste a za stálého silného vetru sestupujem pešky až do Chamonix.
Prejíždíme autem asi 20 km pod mesto k parádnímu jezeru kde si s radostí v teplé vode zaplavem, popijem pivo,víno a uvaríme krevetky – piknik se vším všudy a ješte s výhledem na zamlžený Mont Blanc.

V sobotu odpoledne se vracíme znovu do Chamonix a vyjíždíme vláckem na Montenvers. Nesem sebou jídlo na další dny i když predpoved není moc príznivá. V nedeli má být pres den hezky a od pondelka se má pocasí kazit. Na chate je docela dost lidí, což nás privádí k optimismu ohledne pocasí.

Usínáme pri nádherným západu slunce na Dent du Géant.

V nedeli vstáváme už o páté. Máme v plánu cestu na Aiguille de Roc - Dièdre des Mousquetaires – 500m/18 délek, klacifikace 5c. V pruvodci je poznámka – málo lezena a nevystrojena. Po pár délkách to potvrzujem. O nejtech se nám muže jen zdát a štandy najdem jen když uhnem ze správného smeru. Hned si clovek pri tahání své délky kouká po svém vercajku co má ješte na sedáku aby bylo z ceho ten štand vystrojit.

Koutek tesne pod vrškem.

Vetšinou to spraví jeden frend a obhozený hrot na okolní kámen. Horší je, že nás ty štandy nevedou a hledání správného smeru stojí dost casu. Navíc v okolí se hromadí oblacnost a poslední délky už nás provází trochu zmrzlí déšt. Po 9 hodinách lezení jsme na vršku a za silného dešte slanujeme 3 hodiny východní stenou dolu pod nástup. Naštestí na chate je zatopeno a tak si v teple vychutnáváme vínko.
Bohužel predpoved na další dny je špatná a tak jsme se domluvili, že ráno vše zabalíme , sejdeme dolu a pojedem ke svým milovaným ženám.

Sedm dní- tri cesty. Spokojenost. Pohodový zájezd.

A všemu nebyl ješte konec. Kamarád je kamarád, ale tohle se musí proste prásknout. Ráno jsme zabalili své hyeny a vydali se na sestup. Jdu první a po chvíli za mnou Houml není. Ríkal, že si asi bude muset odskocit.... Shodím hyenu a cekám. Po delší dobe se nade mnou ozve: Pojd ke mne, potrebuju pomoc. Nemáš toaleták? Ne potrebuju lano a cepín........Vytreštím ocí. Cože? Spadnul mi batoh.....Když to na nej prišlo, postavil si batoh na cestu, šel vykonat onu vec  netuší,c že stabilita je nekdy vrtkavá. Pri svém návratu na cestu byl batoh v tý samí prdeli , kterou si pred chvíli sám utíral. Hezky si to odporoucel 30 metru vodopádem dolu a naštestí se zastavil o snehové pole, do kterého vodopád ústil  - pak už byla kolmá stena 150-200 metru až na ledovec.

Houmlik pozoruje místo kam se mu hyena zatoulala.

Beru lano a jdu zpátky za Houmlem. Slézáme k vodopádu. Tu lano, tu helma postupne Houml sbírá vecí které z batohu vypadali. Uvážem lano za vršek snehového pole a Houml si vzpomíná na své jeskynárské mládí.

Ponoren do tekoucí vody slézá pod sníh a postupne balí do batohu veci které z neho vypadali. Vubec mu nezávidím a pritom jsem mrtvej smíchy. Uvazuje batoh na lano a spolecne jej taháme ven.

Je pravda, že duté vlákno spacáku dokáže nasát dost vody.....Pri té smule se podarilo vše najít (tedy krom lžíce a vícka od termosky) a tak po chvíli zase sestupujem k Montenvers. Jdu za Houmlem, z kterého odkapává voda jak z vodníka Puškvorce...Vubec jsem mu tu hyenu nezávidel....

Takové bylo letošní Chamonix. Tak zas za rok.