Chovejme se tak, aby skály zůstaly v dobrém stavu i pro další generace!
Lezecké podmínky:
V zimním období
Hruboskalsko pro
lezení uzavřeno!

24. 1. 2018
Skály
Co je potřeba vědět a znát,
když jedu lézt na
Hruboskalsko?
Oddílové zájezdy
... zpět do přehledu článků
Bad Gastein – 16.2.2013 – Revizor/Televizor/Inkvizitor

Nejspíš skoro každý zimolezec zná pojem Mordor, když ne ten zamrzlej tak alespon ten ohnivej od Tolkiena. Pokud se bavíme o tom zamrzlým Mordoru, tak je myslím všeobecne známo, že se jedná o strašidelne težký, mohutný, kolmý led. Tím tato povedomost pro dost lezcu koncí a myslím že to stací, pokud si to ovšem nechcete vylízt.

No, já ani moc nechtel. Vše se sebehlo tak nejako samo. Byli jsme domluvený že nekam pojedem a kdosi z partyje prišel, že bysme mohli do Bad Gasteinu na Mordor. Hm.. safra a co to je? Znela moje vduchu položená otázka (patril jsem totiž do skupiny znající pouze ten ohnivej Mordor). Je tomu už celkem dávno co jsem vyhledával ciste ledové cesty. No ono to není ani zas tak dlouho, ale poté co jsem jich dríve nekolikero prelezl, tak jsem onehdá zjistil, že vetšinu vylezu a co nevylezu to holt nevylezu. Abych byl konkrétní tak ledy WI5 se mi lezli fajne a ty težší již nebyly moc v mém ranku bo tam už se clovek se mi zdá pohybuje vetšinou po nejakým tenkým ledu. At glazurkách ci upadajících rampoucích a tak. Takže na cisté ledy jsem zanevrel a od tech dob sem se venoval pouze mixum, s tím že vetšinu bežných ledu prelezu. A taky prelez, mám za to že sem snad nikdá nepadl a ani nevím o tom že bych nekdy sedel v cepínu ci ve šroubu.. Navíc mi to prišlo furt na jedno brdo.

Každopádne když sem se dovedel toto že jedem do toho Bad Gasteinu a já vygooglil co se dalo sem najednou zjistil, že už se spíš tak trochu bojím porádné ledové cesty. Aha, no to je teda novinka! Takže nakonec posera :-) no to samozrejme né a s nejen nabroušeným sebevedomím se vydáváme do tý ice arény. Cestou ješte, mimo konzumace klickujícího Kozla a do hlavy strílejícího Myslivce, študujem pruvodce a s Nedorim se nám pod vlivem nejvíce zalíbila cesta Rodeo – jakýsi ledíky, pak bud hákovacka nebo težký dry-tool a prelez na rampouch a ledem vesele k vrcholu. No paráda, to zní jako výzva! Sice uvidíme jak zítra, ale za podívání nic nedáme a na parkále vesele uleháme v dosti radostném stavu do double ždáráku, ve kterým dojíždíme Myslivce.

Ráno kupodivu nevstáváme s kokrháním prvního ledolezce (cca. ve 4hod. ráno fakt nikam nepujdem) a ani poslední odchozí nám príjemné ráno nekazí. Prý hodina nástup a pak se uvidí, celovky máme.. Vyrážíme! Zbrane po nekolika letech nabroušeny opravdu do ostra a kupa šroubu + cajk na tu technickou dýlku v batužku dává tušit co se bude dít. Pod ztežklými almarami strízlivíme a Rodeo už se nám moc nelíbí :-) hlavne teda ten prelez na rampouch a tak hledáme nejakou vhodnou alternativu.. Mordor? No tak ten si z možných cílu hnedle škrtáme bo již 3 dvojky se tam navzájem bombardujou ledokrama a mírí pod nástup ctvrtá. Vedle jest méne známý, ale prý o neco težší a hlavne potenciálne nebezpecnejší Televizor nebo jak to bylo. Dle jedné povídacky se prý obcas stává, že sem tam celý ten led schrastí.. Safra, ale dneska na to rozhodne nevypadá! Kor když tam vidíme dve dvojky. Jednu už v poslední dýlce a druhou kdesi nad pulkou. Jó! To by šlo, shodujem se na alternative. :-) Nutno poznamenat že nebýt tech dvou dvojek a celkového kladného vzezrení dobrého natecení silne ovlivnilo naše rozhodování. Težko ríct jestli bysme do toho jinak šli..

Ale jdem! A to je mooc dobre. Pri dostrojování se ješte pobavíme rádnou prachovou lavinkou prebíhající po Mordoru a pres 8, jiste notne klejících ledolezcu :-) není nad cizí štestí! Ješte ovšem zustává otázkou kdo vytáhne jakou dýlku. V pruvodci je cesta popsána na 8 dýlek, ale od pohledu je to blábol a plánujem ctyri. Kdo zacne slízne zároven slízne asite i tu nejtežší cást a tak o prvním prvolezci  rozhodne spravedlivý los. Vyhrál jsem! Ostatní sice pochybují o spravedlivém losu, bo jsem to byl já kdo nabízel levou nebo pravou ruku s uschovaným výherním kupónem, ale tato volba byla opravdu cistá..

První dýlka.. Trochu cítím rozechvení z dlouho nepoznaného, ale teším se na tu konfrontaci s realitou. Od pohledu se to zdá lehce položený, ale i tak moje predsevzetí moc nevrtat, jednak že mi to nejde moc od ruky a jednak abych podporil morál do težších dýlek bere za své a podemnou úspešne pribývají ostruvky bezpecí. A celkem to i jde,  akorát chudák Nedori jenž schytává dva pekne mírený ledový projektily.. Po jednom dokonce zvažuje ukoncení dnešního zdejšího pusobení..  No je to moje vina, safra, ty dva kuly co se jim ríká hroty, ikdyž nabroušené do jim neznalých ostrostí, tak stále to delá na tvrdším ledu porádný kvetáky..

Ale naštestí Nedori je ostrý tvrdý chlapík a pouští se s respektem do druhé dýlky, jenž se odpojuje od spolecného s Mordorem a uhýbá do pravé nohavice. Na konci dýlky vidíme abalakovi hodiny jenž jsou naším cílem. Prvních pár metru je položených více nežli první dýlka, ale díky za to, clovek pošetril nezbytné síly na záver dýlky.. No záver, ona celá druhá pulka byla hoodne do kopce a posledních 10m snad i trochu pres kolmou vertikálu :) Naštestí Nedori si zkušene vyklepal pred záverecným úsekem a vyklofal to s bravurou! Slušných 59m v kuse.. Behem mého lezení se nic závažného naší dvojici nestalo, ale ten masakr co byl videt a, bohužel pro úcastníky mordování v Mordoru, i slyšet. Jedním slovem masakr. Ledové kry o velikosti  Ládovi hlavy velikosti pytle od banánu tam lítali jen to hucelo.. Nejlíp byl zasažen nejaký Ital jenž to dostal do lýtka a jeho rev a signalizace kaputo kaputo byla hodne výrecná. No, nakonec to stejne dolezl :)

Tretí, bonbonová dýlka, visela na me. 45m kolmého, místy snad i prý previslého lezení.. Naštestí podmínky jsou parádní a tak moc previslých kousku tam není, jestli vubec. No, pri odlepu od štandu se dostavuje oblíbený šimravý pocit v banderu, který ovšem hladovení rozhodne neoznamuje :) Vypadá to veru impozantne a mohu s klidným svedomím ríct, že toto jsem doposud nikdá nelezl. Naštestí kvalita ledu se, pro me, dosti zlepšila. Led zmeknul a obcas i slušne kape, ale moje zbrane tam jdou konecne celkem lehko a nová šustka bez problému reší mokro, ale to stejne ani moc nevnímám. Pri odlezu ze štandu si ríkám hlavne zavrtat do peknýho modrýho ledu a jak jsem byl v tom všem lehce vykulenej tak až po zavrtání a cvaknutí prního šroubu zjištuju, že jsem ho vrtal prímo pod sprchou :) Jó, dobrý jištení cloveka hnedle uklidní a s vedomím témer kdykoli možného odsednutí do cepínu se hlava uklidnuje a telo zacíná skotacit radostí nad parádním lezením. Metr po metru, šroub po šroubu se sunu hore. Jde to, obcas se musím kousek vrátit a vyklepat. Struktura ledu je taková, že vždy po cca. 3-4 metrech je slušný místo kde se dá rozkrocit a spocnout, ale rozhodne se nejedná o bivakovací police, taková díry jen pro skelety, prípadne to chce trochu kopnout a díru si vytvorit a samozrejme že clovek musí furt viset v cepínech.. Hrana ledu oznacující konec dýlky se nebezpecne blíží a s jejím približováním roste strach neudelat zbytecnou chybu, teda pokud by byla zbytecná :) a nesednout si do šroubu ci cepínu, to by byla škoda. No, nakonec se mi to darí vylízt v kuse za což sem moc rád a paráda! Jen chudák dole Nedori musí bejt zmrzlej na kost. Pres hodku sem to urcite lezl, ale los je los :) Dobírám a jistím zmrzlýho kostlivce, který snad ješte drkotá zubama, když na štandu predvádí soutež grimas a jednoduché manáskové divadlo s deseti bílýma pandulákama.

Zbývá poslední dýlka a tu si smlsne Nedori. Zacíná težším odlezem od štandu po jakoby zmrzlých houbách v kolmé stráni, takže o zábavu není nouze, navíc zmrzlé pazoury ždímají svalstvo dvojnásob rychle a tak dolez na skalnatý hreben oznacující konec této krásné cesty je již opravdu vítaný :) Davy v Mordoru už taky pomalu mizí dolu, bud slanením nebo obíhackou. My se rozhodujeme pro slanení. Pockáme na kluky co lezou za náma a zacínáme jazdu dolu. Pro jeden štand deláme abalaky, jinak jedem po erárních. Dole jsme v pohode za svetla a nezbývá nežli radostne sednout na prdel a sjet si celej nástupovej kužel a hurá k samohybu pro nejakou tu zahrívací pálenici. Krásnej den na super ceste! Jen ten název… Clovek si párkrát lokne, a už neví, takže se z jediného drink místa na parkále linou výkriky revizor, televizor, inkvizitor a obcas i ten Supervizor :)

Další den už se do moc velkýho nechce a tak vylezeme dvoudýlkovou cestu Fenstergucker a mažeme dom. Super víkend, jen kdyby tech lidí bylo mín, ale podmínky i pocas byl super! A ta má zdrženlivost vuci ledovým cestám zminovaná v úvodu? Trvá, zase jsme to vylezli.. cha cha cha

PS: nárocnost lezení asite nejvíce pocítila má macka :)

Milan "Majda" Majdic

Obrázek 1 - pohled z 3tího štandu po cca. 50m kolmé délce..